Travail, précarité, exclusion, logement

Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

AGONE, maison d’édition marseillaise a publié Alfred Döblin, George Orwell, Louis Mercier Vega, Howard Zinn, entre autres.
A la base, elle se veut au service des luttes et "autogestionaire". Or, deux groupes de salarié(e)s ont successivement jeté l’éponge. Entretien avec G et R au sujet des méthodes et d’un malaise dans l’entreprise.

IMG/mp3/Agone_G_et_R.mp3

radio :
Canal Sud
caractéristiques techniques :
Durée : 45 minutes
mp3 - 192 kbps - 62,2 Mo
Télécharger :

MP3 - 62.2 Mo

Commentaires

62 Messages

  1. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    C’est très intéressant, pour autant il faudrait bien mettre en parallèle le texte de Coleman qui,à partir de cette affaire, pose le problème de l’autogestion salariale.

    http://mondialisme.org/spip.php?article1966

    Bonne lecture
    Pierre

    par Pierre Strasbourg | 7 septembre 2013, 18:37
  2. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Pourquoi ne pas citer le nom de ce patron (ou si peu, une fois quasi par hasard, en 45 mn alors que le problème est là : pouvoir domination schizophrénie, d’un mec ou d’un petit groupe dominateur qui fout un collectif en l’air...) qui se dit de gauche, anar et autogestionnaire ?

    Il faut dénoncer clairement ces impostures !!!! et ces imposteurs !!!

    Thierry Discepolo

    Pourquoi ne pas vous être battus à l’interne, tout le monde part, pas de création de syndicat ?
    Comme chez Mermet, on est dans une sorte d’auto-destruction ?
    Et la merde ressort après.
    Comme si il fallait encore protéger ce lieu dans une sorte d’ambivalence, ça me détruit, je le dénonce mais je ne veux pas non plus vraiment risquer de nuire à cette structure à laquelle j’ai cru.

    par Frèd | 8 septembre 2013, 13:09
  3. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Il s’agit effectivement de T. Discepolo. Ceci étant au-delà du personnage ce sont les mécanismes et les pratiques qu’il faut démonter. Des Dice (surnom de TD) il y en a malheureusement un certain nombre en activité et beaucoup de personnes qui se font avoir pour diverses raisons.
    Quant à lutter à l’interne, après deux années à essayer de changer le fonctionnement j’ai préféré - ainsi que mes collègues - partir et sauver ma peau. Peut-être est-ce le seul moment où j’ai fait passer mes intérêts avant ceux d’Agone !
    Par ailleurs il est parfois plus facile de réfléchir, d’agir et d’écrire une fois qu’on a mis un peu de distance. La lutte des classes continue…

    par un ex-agone | 10 septembre 2013, 00:02
  4. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    diffusion sur fpp dans le cadre de l’actu des luttes ce 10 septembre 2013

    | 10 septembre 2013, 12:36
  5. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Enoga : Agone, l’envers d’un décor enoga.wordpress.com
    Ce blog est proposé par d’anciens salarié-e-s, collaborateurs et collaboratrices des éditions Agone qui revendiquent une adéquation entre les idées contenues dans les livres et la façon dont ils sont faits : une organisation du travail relativement horizontale, qui favorise l’autonomie et l’émancipation de chacun-e, des projets définis collectivement, un refus des pratiques autoritaires. La mise en pratique de ces idées est en effet tout aussi importante que leur diffusion.
    Enoga s’intéresse également à d’autres expériences collectives de travail.

    par Enoga | 10 septembre 2013, 18:09
  6. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Merci pour la réponse.

    Il est effectivement préférable, dans ce genre de situation, de se protéger et de partir si on ne peut faire autrement. Et on n’a pas à jeter la pierre à quiconque, c’est parfois une question de survie.

    Après, comment faire pour empêcher ces structures et personnages de continuer à nuire ? C’est la question me semble-t-il !
    Mermet a repris ses émissions comme si de rien n’était...
    et probablement idem pour Agone, une fois débarrassée des gêneurs ou des questions gênantes...

    Notre monde rend fou et l’univers du travail en est un bel exemple. Ces structures et personnes qui y travaillent sont névrosées et on peut craindre que tant que le travail ne sera pas fait, tant qu’il n’y aura pas d’(auto)-interrogation, de socio-analyse (v. le sociologue Accardo qui publie chez Agone justement), ces structures et personnes continueront à s’auto-entretenir et s’auto-protéger pour le plus grand malheur de ceux qui les côtoient.

    Et en l’état actuel des luttes et combats syndicats, on peut craindre aussi qu’un combat externe pour empêcher ce fonctionnement n’ait que peu d’effet sur la chose. Si tant est que ça puisse en avoir ?

    Nous avons au moins l’information (pour ceux qui peuvent l’avoir) ce qui est déjà pas mal. Mais considérablement insuffisant !

    Bon courage !

    par Frèd | 16 septembre 2013, 13:23
  7. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Quel que soit le caractère, probablement difficile de Thierry Discepolo, que je connais depuis plus de 20 ans, quelle que soit la dégradation des rapports entre les "salariés" dont il fait partie, je trouve un peu cavalier de faire ainsi le procès de quelqu’un qui a créé Agone de toutes pièces dans le courant des années 90,et cela, sans aucun moyen au départ. Les propos de vos interlocuteurs, et aussi bien les questions passablement complaisantes des intervieweurs, me font un peu penser à une BD culte des années 70, du génial Guido Buzelli, intitulée "La Révolte des tarés". Pardon pour l’insolence. Pour bâtir une maison comme Agone, il faut de l’acharnement, de l’intelligence, de la force, probablement pas mal de mauvais caractère aussi, mais qu’on ne me dise pas que Thierry Discepolo n’incarne pas la légitimité d’Agone. Tout cela est systématiquement passé sous silence. Qui sont ces jeunes gens qui, lorsqu’on leur demande où ils en sont aujourd’hui, ne parlent que des textes récriminateurs ? Quel projet personnel ont-ils, eux qui semblent aimer le métier d’éditeur ? Au lieu d’accuser en boucle TD- Big Brother,on aurait pu s’attendre de leur part à ce qu’ils parlent de leur propre projet...

    par chantal aubry | 23 septembre 2013, 18:14
  8. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    @Aubry

    Le problème, voyez-vous, c’est qu’Agone était aussi leur projet. Et que c’est eux et elles qui l’ont fait ce projet. Tous les "amis de 20 ans" (la plupart gens de droite) qui entourent Discepolo sont étrangement inconnus de tous ceux qui ont travaillé comme des dingues depuis dix ans, souvent bénévolement ou semi-bénévolement. Thierry a oublié de vous les présenter manifestement ! Et ils vont répétant comme des griots les sornettes d’un Tartarin qui prétend être parti de rien et être arrivé tout seul (faut voir où !), avoir tout fait, alors que si on cumule on arrive facilement à une équipe de 15 personnes toutes parties écœurés ET brutalisées à chaque fois que le personnage, soutenu par ses amis, vous donc, Becquet, Guénoche, Vialle, a autoritairement envoyé le projet dans une autre direction, jusqu’à arriver à l’exact contraire de ce pour quoi nous avons travaillé. Au point que vous glorifiez la success story dans des termes dignes de BHL sur Lagardère... Mais c’est juste la preuve que vous ne savez même pas ce que nous faisions : certainement pas décorer votre bibliothèque de livres que vous n’avez ni compris ni sans doute lus, car tout figure dans le catalogue pour détruire votre vision neo-darwiniste.

    | 5 octobre 2013, 13:14
  9. Agone : Voyage au pays de l’édition déconcertante

    Chantal Aubry est diplômée de l’Institut d’Etudes politiques de Paris, Chantal Aubry travaille dans le milieu de l’édition avant d’être journaliste pour ’Libération’, ’L’ Evénement du Jeudi’, ou encore ’La Croix’. Grand reporter à partir de 1993, elle participe également à l’élaboration de diverses publications collectives sur la culture.

    Si c’est bien vous, désolé de le dire, ça colle pas trop avec "Putain d’usine" mais bien avec "les chiens de garde"

    | 5 octobre 2013, 13:35
  10. Agone : Voyage au pays de l’

    fantastic submit, very informative. I wonder why the other specialists of this sector don’t understand this. You must continue your writing. I am sure, you have a huge readers’ base already ! Have a look at my site โฆษณา เฟสบุ๊ค

    par Teresa | 16 février 2015, 18:27
  11. Agone : Voyage au pays de l’

    I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is attractive, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get got an nervousness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield this increase. my blog post :: Portable Air Conditioner Reviews (Http ://Upticknewswire.Com/)

    par Bettye | 24 février 2015, 08:18
  12. Agone : Voyage au pays de l’

    This post is invaluable. How can I find out more ? Feel free to surf to my web page ; portable air conditioner [personalblog.blog.co.uk]

    par Karla | 24 février 2015, 16:09
  13. Agone : Voyage au pays de l’

    Great items from you, man. I’ve have in mind your stuff prior to and you are simply too great. I really like what you have acquired here, certainly like what you’re stating and the way during which you are saying it. You are making it entertaining and you continue to take care of to keep it wise. I can’t wait to learn far more from you. That is really a tremendous web site. Here is my web page Violets

    par Ernesto | 25 février 2015, 10:33
  14. Agone : Voyage au pays de l’

    What’s up, I wish for to subscribe for this blog to take hottest updates, therefore where can i do it please help. Also visit my web blog :: Peoples Products=/Www.gratiscapital.co.tz/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=1464>Peoples+Products]

    par Lena Ethridge | 25 février 2015, 12:43
  15. Agone : Voyage au pays de l’

    Awesome ! Its in fact amazing article, I have got much clear idea regarding from this piece of writing. My blog post ... faultless

    par Elyse | 25 février 2015, 15:16
  16. Agone : Voyage au pays de l’

    I couldn’t refrain from commenting. Well written ! My blog :: Peoples Products

    par Ramon | 26 février 2015, 06:03
  17. Agone : Voyage au pays de l’

    Winning a normal match in SMITE typically earns you about 50-one hundred or so favor based on how lengthy the match took. Also visit my weblog : how to get free smite gems no survey

    par Teddy | 26 février 2015, 14:15
  18. Agone : Voyage au pays de l’

    Hey there, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up ! Other then that, excellent blog ! Also visit my webpage ... free music downloads

    par Calvin | 26 février 2015, 14:24
  19. Agone : Voyage au pays de l’

    I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough free music downloads for mp3s me. Personally, if all web owners and bloggers made good content as you did, the internet will be a lot more useful than ever before.

    par Louvenia | 27 février 2015, 05:31
  20. Agone : Voyage au pays de l’

    Because the admin of this site is working, no doubt very shortly it will be famous, due to its quality contents. Here is my web blog :: free music downloads for cell phones legally

    par Roxie | 27 février 2015, 06:01
  21. Agone : Voyage au pays de l’

    We assist all the homeowner who are rejecting carpeted floors and looking for innovative basement finishing plans. But again, this may not hold true for all basement remodels. One of the best uses of these materials is creating or replacing windows. My weblog - basement finishing guide

    par Fredericka Trent | 27 février 2015, 17:26
  22. Agone : Voyage au pays de l’

    Hi there, everything is going well here and ofcourse every one is sharing facts, that’s really fine, keep up writing. Feel free to surf to my page - Death

    par Shad | 28 février 2015, 00:26
  23. Agone : Voyage au pays de l’

    Hello it’s me, I am also visiting this website on a regular basis, this web page is truly fastidious and the users are in fact sharing fastidious thoughts. Also visit my web blog obat alamie

    par Jaxon | 28 février 2015, 01:49
  24. Agone : Voyage au pays de l’

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read ? Stop by my blog post ... dayz standalone hacks

    par Refugia | 28 février 2015, 02:37
  25. Agone : Voyage au pays de l’

    At this moment I am going away to do my breakfast, once having my breakfast coming again to read further news. Also visit my homepage ... kaos muslimah

    par Don | 1er mars 2015, 00:23
  26. Agone : Voyage au pays de l’

    Ahaa, its fastidious conversation concerning this article here at this webpage, I have read all that, so at this time me also commenting at this place. Review my web-site : renewable

    par Lance | 1er mars 2015, 19:36
  27. Agone : Voyage au pays de l’

    Hi my loved one ! I wish to say that this article is awesome, great written and come with approximately all important infos. I’d like to look more posts like this . Here is my web-site : kaos muslimah murah

    par Jodie | 1er mars 2015, 22:26
  28. Agone : Voyage au pays de l’

    It’s nearly impossible to find educated people for this topic, but you soound like you know what you’re tallking about ! Thanks My web-site - dayz standalone hacks

    par Derick Killough | 2 mars 2015, 15:13
  29. Agone : Voyage au pays de l’

    Ahaa, its nice conversation concerning this paragraph here at this website, I have read all that, so at this time me also commenting here. my web page :: valium

    par Leia | 3 mars 2015, 10:36
  30. Agone : Voyage au pays de l’

    Hello I am so delighted I found your webpage, I really found you by accident, while I was researching on Google for something else, Anyways I am here now and would just like to say thanks for a fantastic post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the great work. My weblog : air quality testing

    par Maximo | 4 mars 2015, 12:01
  31. Agone : Voyage au pays de l’

    Useful information. Fortunate me I found your web site by chance, and I am stunned why this accident did not came about earlier ! I bookmarked it. Also visit my web-site :: MovieStarPlanet Hack

    par Jim | 4 mars 2015, 17:36
  32. Agone : Voyage au pays de l’

    It’s really a nice and useful piece of info. I’m glad that you simply shared this useful info with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing. Feel free to visit my site MovieStarPlanet Hack

    par Viola | 5 mars 2015, 02:57
  33. Agone : Voyage au pays de l’

    I am not sure where you are getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for magnificent info I was looking for this info for my mission. My web-site - MovieStarPlanet Cheats

    par Scot Huntington | 5 mars 2015, 03:03
  34. Agone : Voyage au pays de l’

    In case you even have some ideas on easy methods to improve our Conflict of Gangs cheat , please do not hesitate to contact us. Feel free to surf to my blog ... Clash of Gangs Hack

    par Dong | 5 mars 2015, 07:29
  35. Agone : Voyage au pays de l’

    Very energetic post, I enjoyed that a lot. Will there be a part 2 ? my page MovieStarPlanet Hack

    par Jeannie | 5 mars 2015, 08:09
  36. Agone : Voyage au pays de l’

    Awesome article. Feel free to surf to my web-site ; moviestarplanet Hack

    par Angus | 5 mars 2015, 09:59
  37. Agone : Voyage au pays de l’

    Though no one reported us that they bought banned through the use of this Conflict of Gangs hack tool, it is nonetheless safer to use the Anti-Ban safety. Feel free to surf to my homepage ... Clash of Gangs Hack

    par Modesto | 5 mars 2015, 10:02
  38. Agone : Voyage au pays de l’

    I truly love your site.. Excellent colors & theme. Did you create this amazing site yourself ? Please reply back as I’m trying to create my very own website and want to find out where you got this from or exactly what the theme is called. Many thanks ! Also visit my blog post :: MovieStarPlanet Hack

    par Merry | 5 mars 2015, 10:57
  39. Agone : Voyage au pays de l’

    Post writing is also a excitement, if you be acquainted with then you can write or else it is complicated to write. Also visit my homepage ... how to get rid of shin splints

    par Marcos | 5 mars 2015, 12:35
  40. Agone : Voyage au pays de l’

    You simply must download and run the Conflict of Gangs Hack software , enter the amount of items you need then press the Hack button. Here is my web-site ... Clash of Gangs Hack

    par Marcia | 5 mars 2015, 12:57
  41. Agone : Voyage au pays de l’

    In case you even have some suggestions on tips on how to enhance our Conflict of Gangs cheat , please do not hesitate to contact us. Feel free to surf to my web page - Clash Of Gangs Hack

    par Selma | 5 mars 2015, 18:11
  42. Agone : Voyage au pays de l’

    Click download below to get our free Clash of Gangs Hack and you’ll begin generating your personal Gold, Cash and Juice !

    par Julissa | 5 mars 2015, 18:34
  43. Agone : Voyage au pays de l’

    I think that is among the most vital information for me. And i’m glad reading your article. However wanna remark on some normal issues, The web site taste is great, the articles is actually nice : D. Just right job, cheers Feel free to surf to my blog :: chicas Sexys

    par Hollis | 5 mars 2015, 18:38
  44. Agone : Voyage au pays de l’

    You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something that I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I’m looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it ! Review my page MovieStarPlanet Cheats

    par Thad Gifford | 6 mars 2015, 09:13
  45. Agone : Voyage au pays de l’

    Because of Conflict of Gangs Cheat you should not have to worry about it. You can generate unlimited Gold, Cash and Juice. Here is my homepage : Clash of Gangs Hack

    par Mallory | 6 mars 2015, 11:54
  46. Agone : Voyage au pays de l’

    I am in fact glad to glance at this website posts which contains tons of valuable information, thanks for providing these kinds of data. Here is my blog ; MovieStarPlanet Hack

    par Buford | 6 mars 2015, 14:23
  47. Agone : Voyage au pays de l’

    It’s really very complex in this busy life to listen news on TV, so I simply use world wide web for that purpose, and get the newest news. my blog post : Brett Cravaliat (http://grabcad.com/)

    par Clarita Lee | 6 mars 2015, 16:56
  48. Agone : Voyage au pays de l’

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog that’s both equally educative and interesting, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something which too few people are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I found this during my hunt for something relating to this. My site :: MSP Hack

    par Adrienne | 7 mars 2015, 16:46
  49. Agone : Voyage au pays de l’

    The Hack is obtainable to all platforms and could be very useful for each novice and already experienced gamers. Here is my blog ; Clash of Gangs Hack

    par Reina | 8 mars 2015, 03:16
  50. Agone : Voyage au pays de l’

    Its fairly simple and even a toddler can deal with it. You’ll be able to download this hack from a few mirrors. Feel free to visit my web blog Clash of Gangs Hack

    par Gale | 8 mars 2015, 04:22
  51. Agone : Voyage au pays de l’

    Hello to every one, the contents present at this web page are actually remarkable for people experience, well, keep up the good work fellows. Feel free to surf to my website : produsen kaos muslimah

    par Vivien Peralta | 8 mars 2015, 07:08
  52. Agone : Voyage au pays de l’

    The experience also allows the lawyer to face changes and surprises adequate while helping you protect your interests in the matter. Even if divorce litigation is not likely, this kind of preparation will let you get the most of your first consultation with an attorney. Only one parent is permitted to claim the child as a dependent, so the issue will eventually need to be addressed if it was not resolved during the settlement negotiations. Here is my page ; Atlanta divorce attorneys

    par Lucio | 8 mars 2015, 13:22
  53. Agone : Voyage au pays de l’

    Having read this I believed it was extremely informative. I appreciate you taking the time and effort to put this information together. I once again find myself spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it ! My web page :: air conditioner company

    par Fredrick | 8 mars 2015, 23:19
  54. Agone : Voyage au pays de l’

    How does the committee know that the facilities and city are ready. The influential adults in your life were the first ’programmers’ of your computer programme - otherwise known as your subconscious mind. Some may use Remote Desktop Connection applications, but these give very slow performance and are less secure. my web-site : movie x

    par Tabitha Carslaw | 8 mars 2015, 23:55
  55. Agone : Voyage au pays de l’

    As I see it, these pictures give me a road map for my action plan to one night go stay in a beautiful castle (minus the ghosts, thank you very much. Just purchase all the flowers that you can find out over there. "Readers of old-fashioned genre fiction will die off, and the next generation will have so many different entertainment options that it’s hard to envision the same level of loyalty to brand-name formula fiction coming off the conveyor belt every year. Look into my web blog ; เกมบ้านผีสิง

    par Toney | 9 mars 2015, 00:44
  56. Agone : Voyage au pays de l’

    We have provided a wonderful link for you to watch. Years ago one only needed to check availability of a name in the U. com (with xxx being the name you want to use) as a web site name. Review my website ... คลิปโป๊

    par Lenore | 9 mars 2015, 02:55
  57. Agone : Voyage au pays de l’

    Oh my goodness ! Impressive article dude ! Thank you, However I am experiencing issues with your RSS. I don’t understand the reason why I can’t join it. Is there anyone else getting similar RSS issues ? Anyone that knows the solution can you kindly respond ? Thanks !! Feel free to visit my weblog hack facebook password

    par Sallie | 9 mars 2015, 19:06
  58. Agone : Voyage au pays de l’

    What’s Happening i’m new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and it has aided me out loads. I’m hoping to contribute & help other users like its helped me. Great job. Feel free to surf to my webpage ; บ้าน

    par Marita | 9 mars 2015, 22:52
  59. Agone : Voyage au pays de l’

    Hey there ! I just wanted to ask if you ever have any trouble with hackers ? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no data backup. Do you have any solutions to stop hackers ? Here is my webpage ; baju anak muslim

    par Willy | 10 mars 2015, 05:27
  60. Agone : Voyage au pays de l’

    Use the auto jack to raise the automobile off the ground and attempt spinning the back wheels. My web site : car repair estimator canada

    par Marianne | 10 mars 2015, 06:46
  61. Agone : Voyage au pays de l’

    Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Chrome, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up ! Other then that, great blog ! Have a look at my web page bullets

    par Shirley | 10 mars 2015, 09:45
  62. Agone : Voyage au pays de l’

    Do you haave a spam problem on this site ; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation ; we have created some nice practices and we are looking to swap solutions with others, be sure to shoot me an e-mail if interested. Here is my webpage ... property for sale Brookmans Park

    par Jerald | 10 mars 2015, 10:19